Vår story

Wermeland Storytelling grundades i november 2014 för att hjälpa företag och organisationer att bli bättre på att berätta sin historia, i text, media och rörliga bilder. Vår analys var att konsten att berätta en historia, det vi kan kalla storytelling, blivit en allt viktigare del av kommunikation och marknadsföring i dagens värld. Dessutom identifierade vi att det ofta lades för stort fokus på kanalval och för litet energi på att skapa ett relevant engagerade innehåll. Vi förespråkar därför ett öppet sinne inför alla mediers styrkor och svagheter. Uppdelningar av kanaler och medier som mer eller mindre moderna tycker vi är förlegad (oavsett om vi pratar om sociala medier, dagspress, trycksaker eller TV-reklam). Den betydelse och effekt som kommunikationen får är det avgörande i slutändan.

Varför storytelling? 

Valmöjligheterna för företag som vill marknadsföra sig har aldrig varit fler än de är idag. Konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än tidigare. Alla branscher som arbetar med kommunikation är satt under ett stort förändringstryck. Vi ser en utveckling med mer av flytande gränser mellan reklam, PR, journalistik, medier och bloggar, där allt fler aktörer blir innehållsproducenter. Det finns tecken på en ökad reklamtrötthet, samtidigt ser vi att millenials efterlyser berättelser istället för annonser. Berättelser väcker intresse för att dagens unga söker efter det äkta och autentiska. När företag och organisationer berättar sin egen historia, rätt berättad, har de därför en fantastisk möjlighet att nå ut med sitt budskap. Därför arbetar vi på Wermeland Storytelling med ett berättande på dokumentär grund för att skapa innehåll, koncept och medieproduktioner som förädlar er story.

Varför Wermeland?

Vår förståelse av berättande är inspirerad av den värmländska berättartraditionen där magin i det vardagliga förenas med berättarglädje. Vi tror inte heller att det är en slump att flera av Sveriges mest framstående artister och författare är värmländska; Monica Zetterlund, Jussi Björling, Nils Ferlin, Selma Lagerlöf och Tomas Tranströmmer för att nämna några. Behöver ni fler argument? Lyssna då på Monica Zetterlunds ”Sakta vi gå genom stan”. 

Vilka är vi?

Wermeland Storytelling AB drivs av VD Anders Pettersson och kreativt ansvarige Erik Malmstig tillsammans med ett starkt produktionsteam inom formgivning, film, foto, text och digital produktion. Anders har mer än 30 års erfarenhet inom marknadsföring och affärsutveckling. Erik har en bakgrund som forskarstudent i sociologi samt mer än 10 års erfarenhet som kreativ projektledare inom webb och media. Med Wermelands struktur kan vi skräddarsy rätt team för varje projekt, vilket ger en flexibilitet för dig som kund. Bolaget ägs till 67% av Erik Malmstig och 33% av Anders Pettersson. Vi verkar från ett kontor i centrala Uppsala, men tar uppdrag över hela Sverige. Ta kontakt med oss så berättar vi mer!

Vårt team består av: 

Anders Pettersson, VD

Erik Malmstig, kreativt ansvarig

Kriss Abens, webbutvecklare/formgivare

Anni Martinsdottir, skribent/språkkonsult

Tariq Hassan, filmfotograf

Marie Lindell, journalist

Johanna Wallin, journalist

Liisa Eelsoo, fotograf